loading...
رنگین کمان
مهرسا بازدید : 41 دوشنبه 19 آبان 1399 نظرات (0)

اگر شما بتوانید توجه خود را به درون ببرید، آرامش جسمی و ذهنی شما افزایش می‌یابد. به چنین روشی مدیتیشن گفته می‌شود. این روش از شما فرد جدیدی نمی‌سازد. بلکه باعث می‌شود تا از تمرکز خود را از موضوعات نگران کننده دور کنید. در مقابل بر روی افکار سالم متمرکز شود. این کار نه تنها آرامش درونی را برای شما به ارمغان می آورد بلکه برای سلامتی تان نیز خوب است. با توجه به تحقیقات انجام شده علم پزشکی نیز به فواید تمرین مدیتیشن رسیده است.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، انجام مدیتیشن صبحگاهی طی روندی منظم مزایای بسیاری برای سلامت جسمی و روانی شما دارد. اگر فکر می‌کنید صبح‌ها زودتر بیدار شدن وزمان گذاشتن برای مدیتیشن صبحگاهی کار چندان آسانی نیست، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، ما قصد داریم پس از توضیح برخی مفاهیم اساسی درباره  مدیتیشن صبحگاهی و عنوان کردن مزایای آن، توصیه‌های ساده‌ای در اختیارتان قرار بدهیم تا با استفاده از آن‌ها راحت‌تر موانع را کنار بگذارید و از این عادت رفتاری مفید بهره ببرید و تغییر مثبتی در زندگی‌تان به وجود بیاورید.

قوی‌ ترین پیوند بین مدیتیشن و سلامت کلی توانایی آن برای کاهش استرسی است که می‌ تواند چندین شرایط جدی از جمله بیماری‌ های قلبی، چاقی و حتی اختلالات اضطراب را تشدید کند.

کاهش استرس و اضطراب با مدیتیشن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد از مدیتیشن استفاده کنند، کاهش اضطراب و استرس است. استرس یکی از دلایل اصلی بیماری‌های روحی و جسمی است. در این حالت ذهنی، مغز سیگنال‌های منفی دریافت می‌کند. سپس دستور تولید هورمون آدرنالین و کورتیزول را در بدن صادر می‌کند. این هورمون‌‌های مضر باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی از جمله فشارخون، میگرن، ام اس، زخم معده و بیماری‌های قلبی و عروقی در نتیجه افزایش هورمون استرس در بدن ایجاد می‌شود. اما یکی از فواید مدیتیشن درمان استرس است. این حالت درمانی می‌تواند علائم بیماری‌هایی را که در نتیجه استرس ایجاد می‌شوند، کاهش دهد.

خبر خوب این است که مدیتیشن می ‌تواند روحیه شما را تقویت کند. پس از اینکه محققان دانشگاه جانز هاپکینز ۴۷ آزمایش که شامل بیش از ۳۵۰۰ نفر شرکت کننده می ‌شد، را بررسی کردند، نتیجه ‌گیری کردند که برنامه‌ های مدیتیشن ذهن آگاهی می ‌تواند به بهبود اضطراب کمک کند.

مدیتیشن می‌تواند اشکال مختلفی از جمله تمرین تنفس، استفاده از یک مانترا، یا یک تجسم هدایت شده داشته باشد. برای مبتدیان توصیه می ‌کنم که از طریق تمرین تنفس مدیتیشن را تمرین کنند.

چگونه آن را انجام دهیم: به یک مکان راحت و بدون حواس پرتی بروید تا بتوانید بر روی تنفس تان تمرکز کنید. می توانید بر روی صندلی بنشینید یا روی زمین دراز بکشید. با چند نفس عمیق شروع کنید. در طی این چرخه اگر فکری به ذهنتان رسید، آرام و بدون قضاوت آن را تایید کنید و به تنفس بازگردید.

تاثیر مدیتیشن

انواع تکنیک های مدیتیشن:

مدیتیشن تنفسی: استفاده از این تکنیک به‌تنهایی هم می‌تواند نقش مدیتیشن را داشته باشد و باعث افزایش آرامش‌خاطر و کاهش حواس پرتی بشود. کافی است به نفس کشیدن‌تان توجه کنید و بر دم و بازدم‌تان متمرکز شوید؛

خیره شدن به شمع: اگر در تمرکز کردن و جمع کردن حواس‌تان مشکل دارید، این تکنیک عالی خواهد بود. شمعی را روشن کنید و به شعله  آن خیره بشوید. این کار باعث افزایش خواهد شد. اگر هم فکری به ذهن‌تان رسید، به آن شاخ و برگ ندهید و حواس‌تان را به شعله شمع بدهید؛

بیان کردن مداوم عبارتی تکراری: عباراتی هستند که با تکرار مداوم آن‌ها می‌توانید آرامش‌خاطر و تمرکز بیشتری پیدا کنید؛

راهنمای مدیتیشن: منابع اینترنتی مختلفی وجود دارند که حاوی راهنما و موسیقی هستند و می‌توانند در دست‌یابی به آرامش‌خاطر مؤثر باشند. با جست‌وجو کردن همین عبارتِ «راهنمای مدیتیشن» یا عبارات مشابه، می‌توانید به تعداد زیادی از این منابع دسترسی پیدا کنید؛

مدیتیشن در حین راه رفتن: پیش‌تر به این تکنیک اشاره شد. منظور همان مدیتیشن در حین راه رفتن به‌مدت ۱۰ دقیقه است که یک دقیقه از آن صرف توجه به هر یک از احساسات بدن می‌شود؛

مدیتیشن هوشیارانه: هوشیاری به معنای آگاه بودن از اتفاقات و حالاتی است که مربوط به زمان حال می‌شوند و شامل افکار، صداها، احساسات و هر چیز دیگری می‌شوند که در لحظه اتفاق می‌افتد. ایده  اصلی این تکنیک این است که این اتفاقات و حالات را بادقت، و بی‌طرفانه (بدون اینکه قضاوت‌شان کنیم و بر احساسات تأثیرگذار باشند) زیر نظر بگیریم و کاملا از وجودشان آگاه باشیم.

تغییر در خلق و خو با مدیتیشن

یکی دیگر از تاثیرات مثبت مدیتیشن بر روی سلامت روانی، تغییرات مثبتی است که در خلق و خو نمایان می‌کند. مدیتیشن می‌تواند اعمال و احساسات مثبت را نسبت به خودتان و دیگران تغییر دهد. به همین دلیل رفتار شما در زمان تعامل با دیگران بهتر می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تغییر نگاه نسبت به خود، اعتماد به نفس‌تان هم بالاتر می‌رود.

انواع اشکال مدیتیشن می‌تواند اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. تعارضات در روابط بخصوص بین زوجین کاهش می‌یابد. همچنین در مدیریت خشم هم مؤثر است. به همین دلیل گفته می‌شود مدیتیشن اعتماد به نفس در بهبود خلق و خو تاثیرگذار است.

 

شما برای به دست آوردن بهترین نتایج از این مدیتیشن به یک جلسه مدیتیشن طولانی نیاز ندارید، تحقیقات نشان می ‌دهد که حتی جلسات ۱۰ دقیقه ‌ای می ‌تواند تمرکز، حافظه و حتی مغز شما را برای مقابله بهتر با زندگی روزمره بهبود بخشد.

مدیتیشن به مبارزه با پیری زودرس کمک می ‌کند

آیا مدیتیشن می تواند پایه استواری برای جوانی باشد؟ در یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶، محققان ۱۰۲ زن را برای گذراندن شش روز در یک استراحت آزمایشی ثبت نام کردند که در آن یا فقط استراحت می ‌کردند یا برنامه مدیتیشن را انجام می ‌دادند. نمونه‌های خونی که در انتهای این شش روز گرفته شد، در مقایسه با خون گرفته شده قبل از این مدت، خبر از بهبود نشانگرهای زیستی مربوط به پیری تحت تاثیر مدیتیشن داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مجموعه ای از مقالات مفید و ارزشمند درباره موفقیت، سلامت، سبک زندگی و زیبایی، تکنولوژی، سفر و گردشگری برای افزایش آگاهی و زندگی بهتر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 473
  • بازدید کلی : 2,154